Startviering: elke kant geeft kleur

elke kant geeft kleurDecor : kubus / jaarthema-affiches

  1. Welkom

Hartelijk welkom op de eerste viering van het nieuwe schooljaar. Na de zonovergoten vakantie zijn wij weer helemaal terug om er een jaar van te maken om nooit te vergeten. Ieder van ons start met zijn eigen verwachtingen. De ene is superambitieus, de ander heeft er helemaal nog geen zin in. Nog een andere leerling hoopt dat hij op deze school betere kansen krijgt, niet gepest wordt. Onze verscheidenheid die zich toont in taal, kennis, karakter, huidskleur verdient respect; geen afgunst of discriminatie. Samen willen wij dit schooljaar respect opbrengen voor deze verscheidenheid en ze volop kansen geven.

  1. tekst naar de ‘toren van Babel’

Toen de mensen nog niet lang op de wereld waren, dachten sommigen, wij moeten rijk en machtig worden. Als we nu ieders neus eens in dezelfde richting zouden zetten? Als iedereen nu eens dezelfde leider heeft, dezelfde taal spreekt en dezelfde woorden gebruikt? Als iedereen nu eens hetzelfde eet en drinkt, hetzelfde kent, hetzelfde doet en denkt? E?n familie die voor hetzelfde vecht en leeft, die met ons weet wat belangrijk is.

Nadat de mensen uit het oosten weggetrokken waren, vonden ze de vlakte in Sinear en vestigden zich daar. Ze zeiden ‘Kom, laten we stenen maken en ze harden in het vuur.’ Nu zeiden ze ‘Laten we een stad bouwen met een toren, waarvan de spits tot aan de hemel reikt, dan zal iedereen weten wie het rijkst en machtigst is op aarde.’

Toen zag God wat de mensen van de wereld wilden maken, Hij werd verdrietig. God sprak: ‘Nu zijn ze ??n volk, ze lopen achter dezelfde leider aan, ze denken allemaal hetzelfde en ze gebruiken dezelfde woorden. Laten we neerdalen en hen op verschillende talen, woorden en gedachten brengen, zodat de ??n anders hoort, denkt en voelt dan de andere.

Getuigenissen van leerlingen en leerkrachten :

Dit is Jan. Jan komt uit de lagere school en begint vandaag in een nieuwe school.Hij weet niet goed wat hij moet voelen of denken. Hier staat hij met zijn spiksplinternieuwe boekentas, nieuwe jas en dito schoenen. Wat gaat hij allemaal te zien en te horen krijgen? Gaan de leerkrachten meevallen? Gaat hij in deze school ook problemen hebben met zijn struikelblokken Frans en wiskunde? Hij is wel wat zenuwachtig…

Dit is Lema, 16 jaar. Zij komt uit het in burgeroorlog verkerende Liberia. Getekend door de gruwelen die zij in haar moederland meemaakte, komt zij vandaag in onze school. Onwennig komt zij op de speelplaats. Zij begrijpt en spreekt geen woord Nederlands. Wat zal het hier worden? Kan zij hopen op een beetje hulp; medeleven hoop of misschien op wat vriendschap?

Dit is Jasper. Jasper is schoolmoe. Vandaag begint voor hem weer een nieuw schooljaar. Weeral dezelfde leerkrachten, weeral dezelfde taken, weeral dezelfde grappen, enz. Hoe lang gaat hij dit nog volhouden ? Wanneer is het eindelijk gedaan ? Hij snakt naar het ‘echte’ leven…Welk kattekwaad zal hij dit jaar uitsteken ? Hoe kan hij het zijn leraars en klasgenoten lastig maken, want dat zal hij doen. Dan is er voor hem ook iets interessants op de saaie school.

Dit is Kevin. Zijn ouders zijn half augustus gescheiden. Een hele vakantie is het bij hem thuis ruzie geweest. En als hij er iets wou van zeggen, kreeg ‘em vanalles naar zijne kop. Niet te verschieten dat hij enkele dagen niet meer thuis is gaan slapen. Een rotsfeertje. Hij heeft moeten kiezen bij wie hij wou wonen. Bij zijn ma of bij zijn Pa. Wat een keuze. Verstaan die nu niet dat hij niet wil kiezen. En nu zit Kevin terug op school. Hopelijk laten ze hem hier een beetje met rust, of zouden ze hem ook niet verstaan?

Hier heb je Kathleen. Als kind al werkte ze mee in het werkatelier van haar Pa. Lassen, frezen, draaien; dat wil ze gaan doen. Vandaag loopt ze op de speelplaats van het VTI, een mannenbastion. Sommigen doen heel stoer, anderen zijn superverlegen. Ja, er zitten zelfs enkele macho’s tussen. Zal ze zich hier redden? Hoe snel zal ze deze kerels van antwoord dienen? Kan het VTI een leuke school voor haar worden?

Dit is Glenn, een sportieve jonge gast die dit schooljaar met dubbele gevoelens start. Tijdens het sportkamp voelde hij zich heel erg aangetrokken tot Bram en bleken deze gevoelens wederzijds te zijn. Wat gaat hij vertellen in klas?

 

Li voelt zich goed in zijn vel. Hij heeft een toffe vakantie gehad, zowel met thuis als met zijn kameraden heeft een twee zalige maanden gekend. En nu zit hij terug op school. Zijn klasgenoten vallen goed mee, hij heeft een toffe titularis en van zijn andere leerkrachten kan hij eigenlijk ook niet klagen. Het belooft weer een geweldig jaar te worden!

Dit is Lieve, leerkracht talen. Ook zij start dit nieuwe schooljaar met veel verwachtingen. Zij hoopt dat ze haar kennis en liefde voor haar vak kan overbrengen op de leerlingen. Dat ze met veel enthousiasme de leerlingen kan boeien en hen weer een stukje verder op weg zetten. Dat het samen met collega?s een heel tof schooljaar mag worden.

Zo kwam er een eind aan de bouw van de stad. In Babel gaf God de mensen de verscheidenheid, de diversiteit. En de mensen dankten God. Ze waren verwonderd hoe anders mensen wel konden zijn. Vanaf die dag werden mensen nieuwsgierig. Ze ontdekten dat er altijd heel veel manieren kunnen zijn om naar onze wereld te kijken, om over ons leven te praten.

  1. duiding

We zijn alweer gestart. Met veel mensen op weg. Ieder met zijn eigen verhaal, talent, dorp en stad, taal en eigenaardigheden. Je zou kunnen denken: we kneden daar allemaal dezelfde poppetjes van, klaar om ergens aan de band in een fabriek zo hard mogelijk te werken. We maken er mensen van die allemaal hetzelfde denken en doen, die dezelfde interesses delen. En op sommige plaatsen in de wereld werkt het ook zo. En de mensen in Babel hadden het ook zo gezien. Ze wilden niet alleen hun scholen zo maken, maar heel hun wereld. En als Gods niet ingegrepen had, zo stond in de bijbel, dan was ’t ook zo geworden. E?n wereld, ??n volk, ??n leider. Maar God komt tussen beide. Hij toont de mensen dat ze fout zijn. Waar alle mensen hetzelfde denken, spreken en doen, daar is geen leven meer. Als er niemand is die een ander tegenspreekt, die anders denkt, het eens op een andere manier doet, of als er niemand is die een ander aan ’t denken zet, dan is vooruitgang onmogelijk. Hoe kan je nu iemand bewonderen die juist hetzelfde is als jezelf? Waarover kan je praten met iemand die juist hetzelfde zegt en denkt? De verschillen tussen mensen maken het leven boeiend. Pas als die verschillen met respect hun plaats krijgen, wordt het leven in groep mogelijk. In groepen waar mensen zich moeten plooien naar de grootst gemene deler, is echt leven uitgesloten. Waar de rijke verscheidenheid alle kansen krijgt, daar kunnen mensen verwonderd om zoveel verschillen, creatief zoeken naar vernieuwing.

Ik daag alle leerkrachten en opvoeders uit om aandacht te hebben voor al die verschillen en de rijke verscheidenheid te zien als een kans en niet als een beperking.
Ik daag alle leerlingen uit om met respect om te gaan met de veelkleurigheid van elke situatie en elke mens, om te luisteren naar elke kant van het verhaal.

Iedereen is anders, anders ?

  1. Anders Anders ? H. van Veen

 

  1. Om de rijke verscheidenheid in onze klassen en scholen alle kansen te geven bidden wij :

Dat de taal die we tegen mekaar spreken ons niet uit elkaar drijft, maar interesse wekt. Dat we met respect spreken met en over anderen.

Bidden we voor al wie nieuw is in onze school, dat ze snel vrienden vinden, dat ze mensen vinden die hen op weg helpen, dat ze iemand vinden die naar hen luistert.

God, geef ons moed om wat goed is in de kijker te zetten, om veel te vergeven, om met een lach met veel geduld met elkaar om te gaan.

maak van ieder die leeft en werkt in deze school, mensen die met veel vuur deelnemen aan alles wat er op school gebeurt.

God, onder ons zijn mensen die verdriet hebben, mensen die de problemen van thuis hiermee naartoe namen, mensen die een slechte vakantie achter de rug hebben. Willen we het samen even stil maken voor die mensen.

  1. Wens van de directeur
    De directeur wenst de leerlingen een goed schooljaar toe, vertelt wat hij zoal wil bereiken
  1. Jaarthema uitleg

?Elke kant geeft kleur!?
Elke kant heeft zijn eigen verhaal en elk verhaal brengt een eigen kleur binnen.
Wie maar 1 kant hoort of ziet wordt
??n-zijdig
mist creativiteit
verliest dynamiek
geraakt uitgeblust? en alles wordt grijs!
Wij kiezen voor Zijn kant, de kant van het evangelie, juist omwille van de veelkleurigheid van dit verhaal!

?Elke kant geeft kleur!?
Wij geloven in elke kant van het verhaal, ook de schaduwkant, de onderkant of de zijkant? Verschillende kanten van leerlingen, leerkrachten, directies, scholen
dagen ons uit
roepen ons op
verbreden ons perspectief
verdiepen ons
geven ons ademruimte
geven ons spirit
geven ons ?kleur?!

?Elke kant geeft kleur!?

  1. Gebed

Heer,

daag ons als leerling, leerkracht, directie, bestuur uit
dat we mogen zien hoe veelkleurig we zijn in verscheidenheid aan talenten, persoonlijkheid, engagement, visie?

Daag ons allen uit
dat we mogen geven van deze veelkleurigheid en zo elkaar verrijken met elke kant van het verhaal zowel als leerling, leerkracht, directie, bestuur?

Daag ons allen uit
dat we elkaars ?kanten? stimuleren en inspireren vanuit ?Zijn? kant die onze diepste grond van bestaan is en ons meer school maakt!

  1. Slotlied Pieter Embrechts : Respect